886 134 790|
792 760 796

Przepisy dotyczące tachografów w busach 2,5-3,5 t

Regulacje prawne obowiązujące od 1 lipca 2026 roku

Szukasz usługi montażu tachografu?

Sprawdź naszą ofertę montażu tachografów w busach 2,5-3,5 t

Ważna informacja: Od 1 lipca 2026 r. wejdą w życie nowe unijne przepisy zobowiązujące do montażu tachografów w lekkich pojazdach dostawczych o DMC od 2,5 do 3,5 tony, wykonujących międzynarodowy transport towarów.

Zakres obowiązku

Nowe przepisy obejmują wyłącznie międzynarodowy przewóz rzeczy (w tym kabotaż) realizowany pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t (łącznie z przyczepą) – do 3,5 t.

Ważne: Obowiązek montażu tachografu jest ograniczony tylko do przewozów międzynarodowych towarów. Nie obejmuje on transportu krajowego – busy o DMC do 3,5 tony wykorzystywane wyłącznie w przewozach krajowych nadal nie będą musiały mieć tachografów.

Pojazdy podlegające obowiązkowi

  • Pojazdy o DMC od 2,5 do 3,5 tony wykorzystywane w międzynarodowym transporcie towarowym
  • Zestawy pojazdów, gdzie suma DMC (bus wraz z przyczepą) przekracza 2,5 tony
  • Pojazdy wykonujące operacje kabotażowe
  • Zarówno nowe pojazdy rejestrowane po 1 lipca 2026 r., jak i busy zarejestrowane wcześniej

Wyłączenia z obowiązku

Nie dotyczy:

  • Przewozów krajowych towarów
  • Przewozów osób (mikrobusy do 9 osób)
  • Pojazdów użytkowanych w celach prywatnych
  • Transportu wewnętrznego w kraju

Dotyczy tylko:

  • Międzynarodowego transportu towarów
  • Kabotażu w innych krajach UE
  • Działalności zarobkowej
  • Pojazdów 2,5-3,5 t DMC

Wymagania techniczne

Każdy pojazd objęty wymogiem musi zostać wyposażony w zatwierdzony (homologowany) cyfrowy tachograf zgodny z najnowszym standardem (tzw. inteligentny tachograf drugiej generacji G2V2).

Montaż i certyfikacja:

Montaż urządzenia powinien zostać wykonany w autoryzowanym serwisie tachografów, a następnie tachograf musi być zalegalizowany i skalibrowany zgodnie z przepisami.

Kary za nieprzestrzeganie

Wysokość kar w różnych krajach:

Polska:

  • 10 000 zł dla przedsiębiorcy
  • 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem

Inne kraje UE:

  • Niemcy: do 1 500 euro
  • Włochy: do 3 328 euro
  • Inne kraje: do 30 000 euro

Dodatkowo: ryzyko zatrzymania pojazdu na granicy oraz utrata licencji transportowej.

Obowiązki przewoźników

Pobieranie i archiwizacja danych:

  • Dane z tachografu - co najmniej raz na 90 dni
  • Dane z karty kierowcy - co 28 dni
  • Archiwizacja przez minimum 12 miesięcy

Dodatkowe wymagania:

  • Uzyskanie karty przedsiębiorstwa
  • Karty kierowcy dla każdego operatora
  • Szkolenie kierowców
  • Dostosowanie tras do przepisów socjalnych

Wpływ na polską branżę transportową

Szacuje się, że obowiązkiem montażu tachografów może zostać objętych niespełna 40 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC 2,5–3,5 tony należących do polskich przewoźników.

Od 1 lipca 2026 r. kierowcy busów o DMC 2,5–3,5 t w transporcie międzynarodowym zostaną objęci takimi samymi regulacjami czasu jazdy, przerw i odpoczynków, jak kierowcy samochodów ciężarowych.

Przygotuj swój pojazd na nowe przepisy!

Skontaktuj się z Tacho 24, aby uzyskać profesjonalną pomoc w montażu i legalizacji tachografów zgodnie z nowymi przepisami.