Przepisy dotyczące tachografów w busach 2,5-3,5 t
Regulacje prawne obowiązujące od 1 lipca 2026 roku
Szukasz usługi montażu tachografu?
Sprawdź naszą ofertę montażu tachografów w busach 2,5-3,5 t
Ważna informacja: Od 1 lipca 2026 r. wejdą w życie nowe unijne przepisy zobowiązujące do montażu tachografów w lekkich pojazdach dostawczych o DMC od 2,5 do 3,5 tony, wykonujących międzynarodowy transport towarów.
Zakres obowiązku
Nowe przepisy obejmują wyłącznie międzynarodowy przewóz rzeczy (w tym kabotaż) realizowany pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t (łącznie z przyczepą) – do 3,5 t.
Ważne: Obowiązek montażu tachografu jest ograniczony tylko do przewozów międzynarodowych towarów. Nie obejmuje on transportu krajowego – busy o DMC do 3,5 tony wykorzystywane wyłącznie w przewozach krajowych nadal nie będą musiały mieć tachografów.
Pojazdy podlegające obowiązkowi
- Pojazdy o DMC od 2,5 do 3,5 tony wykorzystywane w międzynarodowym transporcie towarowym
- Zestawy pojazdów, gdzie suma DMC (bus wraz z przyczepą) przekracza 2,5 tony
- Pojazdy wykonujące operacje kabotażowe
- Zarówno nowe pojazdy rejestrowane po 1 lipca 2026 r., jak i busy zarejestrowane wcześniej
Wyłączenia z obowiązku
Nie dotyczy:
- Przewozów krajowych towarów
- Przewozów osób (mikrobusy do 9 osób)
- Pojazdów użytkowanych w celach prywatnych
- Transportu wewnętrznego w kraju
Dotyczy tylko:
- Międzynarodowego transportu towarów
- Kabotażu w innych krajach UE
- Działalności zarobkowej
- Pojazdów 2,5-3,5 t DMC
Wymagania techniczne
Każdy pojazd objęty wymogiem musi zostać wyposażony w zatwierdzony (homologowany) cyfrowy tachograf zgodny z najnowszym standardem (tzw. inteligentny tachograf drugiej generacji G2V2).
Montaż i certyfikacja:
Montaż urządzenia powinien zostać wykonany w autoryzowanym serwisie tachografów, a następnie tachograf musi być zalegalizowany i skalibrowany zgodnie z przepisami.
Kary za nieprzestrzeganie
Wysokość kar w różnych krajach:
Polska:
- 10 000 zł dla przedsiębiorcy
- 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem
Inne kraje UE:
- Niemcy: do 1 500 euro
- Włochy: do 3 328 euro
- Inne kraje: do 30 000 euro
Dodatkowo: ryzyko zatrzymania pojazdu na granicy oraz utrata licencji transportowej.
Obowiązki przewoźników
Pobieranie i archiwizacja danych:
- Dane z tachografu - co najmniej raz na 90 dni
- Dane z karty kierowcy - co 28 dni
- Archiwizacja przez minimum 12 miesięcy
Dodatkowe wymagania:
- Uzyskanie karty przedsiębiorstwa
- Karty kierowcy dla każdego operatora
- Szkolenie kierowców
- Dostosowanie tras do przepisów socjalnych
Wpływ na polską branżę transportową
Szacuje się, że obowiązkiem montażu tachografów może zostać objętych niespełna 40 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC 2,5–3,5 tony należących do polskich przewoźników.
Od 1 lipca 2026 r. kierowcy busów o DMC 2,5–3,5 t w transporcie międzynarodowym zostaną objęci takimi samymi regulacjami czasu jazdy, przerw i odpoczynków, jak kierowcy samochodów ciężarowych.
Przygotuj swój pojazd na nowe przepisy!
Skontaktuj się z Tacho 24, aby uzyskać profesjonalną pomoc w montażu i legalizacji tachografów zgodnie z nowymi przepisami.